B és B gasztronómiai kalandozásai

„Helyeslem azt, hogy a nők számára minden keresetmódot felszabadítsunk, azt is óhajtom, hogy nő lehessen író, művész,orvos, békebíró, kereskedő, iparűző, tanító, amellett követelem, hogy a nőt úgy neveljük, hogy azért gazdasszony is legyen: midőn a férfi jogaiban osztozik, ne szűnjék meg a nő előjogait megtartani"

Közösség

Rovatok

Friss topikok

  • Kisvirag: Szívemből szóltál... Amúgy a magyarokkal az (is) a gond, hogy nem fogják fel: ugyanez egy háromnap... (2011.11.15. 14:54) A jó magyar mentalitás
  • elcsé: Szia, nagyon klassz kis beszámoló. Szeretném tudni, mi az a szelídítő technika, hátha Bercikénél i... (2011.10.24. 16:57) Párizsi parti (7-10.nap)
  • Benyeszke: @diliqtya: ne is mondd, baromi ijesztő volt! :) (2011.10.21. 13:28) 4B jobb, mint 2B (1. nap)

Borsófőzelék

2011.05.30. 10:16 Benyeszke

Soha nem készítettem még főzeléket. Pedig ugye nagyon finom és egészséges mind, így amikor ilyesmire vágytam addig rágtam Anyu fülét míg nem csinált nekem valamilyen főzeléket. Ugyanis én azt hittem, hogy a főzelék olyan misztikus dolog amit csak Anyu tud megfelelően elkészíteni. Hiszen emlékeztek a menzán anno milyen kiábrándító volt a csomós főzelék, olyat senki nem akar önszántából enni. Na de a hétvégén szert tettem friss zöldborsóra, amit némi munkadíj (így hívtam régen azt, amikor otthon fejtettem a borsót Anyunak, de valahogy jóval kevesebbet kapott vissza mint kellett volna) fejében kifejtettem, aztán arra gondoltam, hogy eljött a borsófőzelék ideje. Nagyon büszke vagyok magamra, mert nagyon jól sikerült!


Hozzávalók (4 személyre)
60 dkg frissen fejtett zöldborsó (tisztított súly, ehhez kb. 1,5 kg héjas borsó kell)
1 ek vaj
5 dl tej
4 dkg liszt
fél csokor petrezselyemzöld
1 tk cukor
só, bors

A borsót kifejtjük és átöblítjük. A vajat egy lábasban megolvasztjuk, rádobjuk a borsót, megsózzuk és lefedve a saját levében puhára pároljuk.

Közben a tejben habverővel elkeverjük a lisztet, úgy, hogy ne legyen csomós. A tej pedig ne legyen nagyon hideg, érdemes kimérni amikor a borsót feltesszük főni. A petrezselymet felaprítjuk.

Ha a borsó puha, fedő nélkül elpárologtatjuk a levét, majd óvatosan ráöntjük a tejet. Elkeverjük majd közepes vagy alacsony lángon besűrítjük. Közben a petrezselymet beletesszük és cukorral ízesítjük. Őrölt borsot a legvégén teszünk bele.

Ha már főzelék állagúra sűrűsödött lehúzzuk a tűzről és fedő alatt hűlni hagyjuk, így nem bőrösödik be.

Feltétnek főtt tojást vagy virslit kínálunk hozzá.

 

8 komment

Címkék: retro recept főzelék egészséges

A bejegyzés trackback címe:

https://besbe.blog.hu/api/trackback/id/tr462942671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

beacska 2011.05.31. 09:16:36

az én családom úgy szereti, ha egy kis piros paprikával adok neki színt, úgy nincs "hóttembervalaga" színe.

Amúgy a főzelék tényleg érdekes dolog. Én is csak akkor álltam neki, mikor a gyerekek belenőttek, a normális főzelék-korba (nem csak szétnyomkodott főtt zöldség), akkurátusan utána néztem minden egyes főzelékféle elkészítésének. És a férjem is akkor jött rá egy csomó főzelékre, hogy ő tulajdonképpen szereti ;DDD

A főzelék a legjobb magyar "találmány". Idén megbeszéltük, hogy horvátba is viszünk lencsét, meg babot, mert a hét végére már nagyon tud hiányozni.

Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.05.31. 09:22:49

@beacska: én meg pont ezt a fehér tiszta színt szeretem benne :D

Egyébként mi otthon nem voltunk nagy főzelékesek, mert én pl gyerekként nagyon kevés zöldséget ettem meg. De amit Anyu csinált az mindig nagyon finom volt.

A következő projekt ebben a témában a karalábé lesz, remélem nem hajítanak ki vele otthonról :D

beacska 2011.05.31. 15:41:31

@Benyeszke: hát a karalábé az a zöldség, amit a férjem kifejezetten csak a terhességem alatt viselt el tőlem. A szagát sem bírja.

Mondd gyorsan: Kar a karé, láb a lábé, láb a karé, KARALÁBÉ!!! ;D

mosoly73 - a Lila Cipellős Mosoly Ani 2011.06.03. 10:42:34

Üdv :)
Én nagyon szeretem a főzelékeket. A legfinomabb a friss, zsenge, saját kertből szedett zöldségből... hmmm...:)
Ha valaki szeretné a főzelékeket kicsit reformosan, urambocsá' fogyókúrásan elkészíteni, tehát például a lisztet kihagyni belőle, akkor a megfőtt zöldségekből merjen ki egy részt kis lével együtt, tegye turmixba (amelyik bírja a meleget) és azt öntse vissza sűrítésnek. Meg persze sovány tejfölt. A tejfölhöz először szedjünk ki a levéből és kavarjuk el, fokozatosan emelve a hőfokát, mert így nem csapódik ki, mintha hidegen öntenénk bele hirtelen. Jaj de éhes lettem! :)

Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.06.06. 15:49:20

@mosoly73: érdekes, a tejföltől nem lesz savanyú a főzelék? Mert amikor tejföllel habarok be valamit az kicsit savanykás lesz.

Annak idején a Mesterszakácsban volt egy olyan feladat, hogy főzeléket kellett készíteni újszerű sűrítéssel, és ott használták ezt a saját anyagával sűrítést, meg azt is hogy egy szem főtt krumplival sűrítik a főzeléket. Én egyelőre örülök hogy ilyen klasszikus módszerrel sikerült! :D

mosoly73 - a Lila Cipellős Mosoly Ani 2011.06.06. 17:20:24

@Benyeszke: Persze, kicsit savanykásabb lesz, de ez ízlés kérdése. Sok főzelékbe tejföl mellé még ecetet is teszek. Borsóba nem. :) Tehetsz bele édeset is, cukrot, ha túl savanyú lenne.
Én az utóbbi időben a lencse vagy zöldbab főzelékhez nem külön adok feltétet, hanem főtt füstölt húsit (pl. tarja) kockázok fel és belefőzöm. Sokkal finomabb lett így.
Mi lesz a következő főzelék kísérleted? :)

Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.06.06. 19:01:10

@mosoly73: Lencsénél én is főtt-füstölt tarját meg hagymát szoktam lepirítani és arra teszem a lencsét úgy nagyon finom. Zöldbabot nem eszem egyáltalán egy rossz zöldbableves élmény miatt.

Azt hiszem az édes vonalon elindulva karalábé lesz a következő de még nem most :D

Benyeszke · http://besbe.blog.hu/ 2011.06.06. 19:01:55

Mármint lencsénél ha salátát vagy levest csinálok. De szerintem majd az is jöhet lassan főzeléknek :-)
süti beállítások módosítása